Politikker og procedurer

Følgende er formuleret med formålet om at skabe et trygt, rart og bæredygtigt arbejdsmiljø i foreningen.

Politikkerne er en italesættelse af vores allerede eksisterende praksis og på ingen måder ment som en bureaukratisering. Formålet er at få en fælles forståelsesramme på tværs af koordinator- og det frivillige ledelseslag. Når praksis er nedfældet på skrift, kan det bruges som fælles dialog-værktøj, når du skal tale rammer og kultur på dit hold. 

Tøv ikke med at tage fat i din koordinator, hvis du har spørgsmål eller brug for sparring i forbindelse med implementering af disse spilleregler.

Festival og alkohol hænger oftest uløseligt sammen her i det danske land, og det er Walther helt med på. Det mener han til gengæld ikke, at beruselse og arbejde gør, og derfor har vores øverste troldechef lavet et sæt spilleregler for, hvordan vi håndterer kombinationen af alkohol, festival og frivilligt arbejde i skoven.

Spillereglernes formål er at gøre det klart og tydeligt, hvad Walthers holdning er til indtagelse af alkohol i forbindelse med opstilling, afvikling og nedtagning af Smukfest. Walthers spilleregler skal være med til at sikre, at skoven og de omkringliggende arealer er et sikkert, trygt og rart sted for både medhjælpere, ansatte, byens borgere og eksterne samarbejdspartnere.
Spillereglerne gælder for alle som løser opgaver i Skanderborg Festivalklub i forbindelse med Smukfest – både når det gælder opstilling, afvikling og nedtagning.

Skovspillereglerne

Det er en generel holdning, at arbejde og beruselse ikke hører sammen. Vores opgave er at sikre både medhjælpere og gæsters trivsel og sikkerhed, og derfor blandes arbejde og beruselse ikke.

Det forventes til enhver tid, at medhjælpere ikke er berusede på vagt – og det gælder alle 340 hold.

Koordinator og formand skal i samarbejde sørge for, at holdets medhjælpere kan arbejde sikkert og forsvarligt. Dette kan på nogle hold betyde en nul-alkoholpolitik, som det eksempelvis er tilfældet i Sikkerhedsorganisationen, eller det kan være skærpede regler for indtagelse af alkohol på holdet eller i holdets område afhængig af, hvad holdets opgave er.

Husk desuden, at færdselsloven og arbejdsmiljøloven også̊ altid gælder i og udenfor skoven.

Download som PDF her

Nej tak til grænseoverskridelser – det er ikke smukt! Vi er en forening fuld af kærlighed, fest og farver. Men vi er ikke en forening, hvor det er i orden at overskride andres grænser, det er absolut ikke i troldens ånd.

Walther vil gerne:
Ordentlighed
Plads til mangfoldighed
Kærlighed og fællesskab
Respekt for hinanden

Husk, at et nej er nej og stop er stop.

Hvad skal jeg som leder gøre?
Hvis du som formand får en henvendelse fra en medhjælper, der har oplevet noget grænseoverskridende, som du har brug for hjælp til at håndtere eller vil orientere om, står vi parat til at hjælpe dig. Det samme gælder, hvis du selv har oplevet noget, så ræk endelig ud.

Du kan altid gå til din koordinator i dit område. Derudover vil det året rundt, samt under opstilling og nedtagning, være HR Chef Trine Teglhus, der er din kontaktperson.

Under afvikling er det et vagt nummer hos BSK du ringer til. De tager imod dit kald, og sørger for, at du bliver kontaktet af den, der har grænseoverskridelsesvagten.

Kontakt
Under afvikling af Smukfest: tlf. 87 93 72 27
Opstilling og nedtagning: tlf. 21 71 93 87
Året rundt: tlf. 21 71 93 87

Download som PDF her

Walther har et ønske om, at alle medhjælpere på Smukfest stortrives i skoven, og det kræver gode og sunde arbejdsvilkår. Walther har undersøgt, hvordan man bedst sørger for den slags og har derefter lavet et sæt skovspilleregler for medhjælpernes vagter, der tager udgangspunkt i gældende love og regler.

Walthers spilleregler gælder for alle som løser opgaver i Skanderborg Festivalklub i forbindelse med Smukfest – både når det gælder opstilling, afvikling og nedtagning.

Skovspillereglerne

Koordinator og formand har i fællesskab ansvaret for at sikre, at Walthers skovspilleregler overholdes. Medhjælperes vagtplan eller opgave skal i udgangspunktet planlægges i overensstemmelse med følgende regler:

  • Formanden kan tilrettelægge vagter fleksibelt i op til 13 timer ad gangen afhængigt af opgavens karakter, og hvad der giver mening for opgaveløsningen
  • For mange hold er det mest meningsfuldt for både trivsel og kvalitet i opgaveløsningen at tilrettelægge arbejdet i kortere stræk, hvor en medhjælper eksempelvis arbejder i max 6-10 timer ad gangen
  • Medhjælpere skal i udgangspunktet altid have 11 timers fri mellem vagter

Der er nogle enkelte og særlige funktioner, som kan være undtaget Walthers spilleregler, fordi der er tale om en tilkaldefunktion. I disse tilfælde kan medhjælpere have vagter af mere end 13 timers varighed. Det skal dog altid godkendes af nærmeste koordinator.

Download som PDF her

Som frivillig leder er du en nøglespiller i at skabe et trygt og ansvarligt fællesskab. Vi har en fælles tro på, at de fleste kommer med gode intentioner – og derfor vil vi hellere tage en god snak end sende en regning. Medhjælpere opfordres til at række ud til jer, hvis de er i tvivl.

Her får du overblik over, hvad du skal gøre, når en medhjælper melder sig syg, udebliver eller bryder de fælles spilleregler.

Sygdom – og andet lovligt fravær

Walther har en tommelfingerregel, der siger: Er man for syg til at arbejde, er man for syg til at feste. Derfor skal medhjælperen aflevere sit armbånd og dermed adgang til festivalen ved sygemelding.

Sådan gør du:

  1. Bed medhjælperen om at aflevere sit armbånd til en fra jeres holdledelse
  2. Hvis det ikke er muligt, skal de sende et billede af det afklippede armbånd og chip
  3. Indrapportér sygemeldingen via SmukPraj i Smukcrew-appen:
    Vælg opgavetypen: “Armbånd – sygdom/fravær” og udfyld felterne.
  4. Armbåndssupport lukker herefter armbåndet, og medhjælperens status skifter til suspenderet.
    Vedkommendes plads frigives, og I har mulighed for at rekruttere en ny medhjælper.

Udeblivelse – uanmeldt eller uden gyldig grund

Hvis en medhjælper udebliver uden at give besked, så prøv først og fremmest at få fat i dem:

  1. Ring eller skriv – det kan jo være, der er sket noget.
  2. Hvis det ikke lykkes, send da en SMS med information om: at vi desværre må lukke dit armbånd og dermed for adgang til festivalpladsen.
  3. Husk at gemme beskeden – den kan være blive vigtig dokumentation senere.
  4. Indberet udeblivelsen via SmukPraj i Smukcrew-appen:
    Vælg opgavetypen: “Armbånd – udeblivelse” og udfyld felterne.
  5. Armbåndssupport lukker herefter armbåndet, og medhjælperens status skifter til suspenderet.

Det handler ikke om at straffe, men sikre, at vi bevarer tillid og balance i fællesskabet.

Lovovertrædelser: Vold, tyveri, stoffer mm.

Smukfest er bygget på tillid og respekt, og vi har derfor nultolerance over for vold, tyveri, euforiserende stoffer og lignende lovovertrædelser.

Hvis du oplever den slags alvorlige hændelser blandt dine medhjælpere, skal du derfor kontakte BSK eller Security – det er kun dem, der har bemyndigelse til at klippe armbånd.

Efter festivalen

Sager behandles ikke under festivalen. Festivalkontoret følger i tiden efter festivalen op på de sager, der er blevet indberettet, og beslutter, hvad der skal ske for den enkelte medhjælper.

Du kan forvente at blive kontaktet, hvis sagen vedrører nogle af dine medhjælpere.

Hvis du har ekstra oplysninger, der kan hjælpe og give kontekst til en sag, så send dem meget gerne til info@smukcrew.dk – og helst senest i uge 33. 

Hvis Smukpraj ikke virker for dig:

Send en mail til support@smuksupport.dk med følgende:

  • Dit navn, dit holdnummer, holdnavn
  • Medhjælperens fulde navn og medlemsnummer
  • Antal manglende timer vedkommende mangler at arbejde
  • Årsagen til indberetningen (sygdom, udeblivelse, lovovertrædelse)
  • Svar på følgende spørgsmål:
    • Har du været i kontakt med medhjælperen? (SMS/opkald)
    • Ved medhjælperen, at armbåndet lukkes?
    • Har du modtaget medhjælperens armbånd – fysisk eller billede af det afklippede?

Brug for hjælp?
Du er altid velkommen til at kontakte Armbåndssupport i Sherwood på tlf. 61 61 41 89. Det er bedre at spørge én gang for meget end én gang for lidt.

Tak, fordi du hjælper med at skabe et ansvarligt og omsorgsfuldt Smukfest-fællesskab 💚